Henric Schartau och frikyrkorna.

henricshartauHenric Schartau levde 1757-1825. Hans bibelsyn påverkar norra Bohuslän än idag. Schartauaner har bl.a. haft en mycket negativ inställning till frikyrkor. I Småland har frikyrkligheten varit väldigt stark och t.ex. Gnosjö är känt runt om i världen för god företagaranda och ingen arbetslöshet. Vilken är skillnaden i Schartaus bibelsyn och frikyrklighetens? Rent teologiskt är skillnaden liten. Det frikyrkor alltid betonat är den personliga omvändelsen och ett personligt beslut att ta emot vad Jesus gjorde när Han dog på korset. Det finns vatten i kranen, men du måste i tro vrida på kranen för att släcka din törst. Det finns ”levande vatten” i den kristna teologin, men du måste i tro ta emot den för att inte törsta ihjäl. Jag återkommer med fler tankar i ämnet.

Per Westerberg