Moldavien

Under ett par år bad jag Gud skulle öppna dörrarna till Moldavien om det var HERRENS vilja. Britt min fru jobbade som sjuksköterska i Norge. Där träffade hon en man som kände en pastor i Moldavien. Vi fick adressen till Igor Eremenco. Samtidigt talade jag med en pastor i Rumänien. Han sade: ”Jag känner en pastor i Moldavien. Han heter Igor Eremenco.” Då förstod vi att HERREN hade öppnat dörren för oss till Moldavien.
Sommaren 2004 åkte jag tillsammans med pastor Aurel från Rumänien till Moldavien för att träffa Igor Eremenco, som var ledare för de karismatiska kyrkorna i Moldavien. Pastor Aurel hade en god vän som var pingstpastor i Chisinau i Moldavien. Han kom från ett område i Rumänien där pingstvännerna anser att det är synd att dricka kaffe och har en extremt konservativ syn på det mesta, så jag var lite skeptisk inför mötet. Det var pastor Doru Cirdei vi mötte. Han hade kommit till Moldavien på Guds kallelse med två tomma händer. Nu hade han en församling på 1000 medlemmar, startat en treårig bibelskola, en nioårig grundskola, byggt upp ett barnhem med över femtio gatubarn, startat ett bageri som bakar ett ton bröd om dagen med 25 anställda, har en syskola, en tandläkarmottagning och har startat 42 församling i landet. Dessutom har de skickat missionärer till bl.a. Afrika. Som ni förstår så försvann min skeptiska inställning. Idag har vi ett givande samarbete med församlingarna i Moldavien och har skickat flera hjälpsändningar dit.
Vi har ett antal fadderföräldrar som skickar 200: -/mån till barn på barnhemmet. Barnhemmet består av 10 hus där det bor en familj i varje hus med sina egna barn plus gatubarn som de tar till sig. Ibland har en familj nio gatubarn som de tagit till sig.

moldavien

Här är en bild på alla som är på barnhemmet.
Tyvärr har de varit tvungna att stänga bageriet pga. den ekonomiska krisen, å nu bygger de om bageriet till ett hem för handikappade.
På barnhemsområdet har den kristna TV stationen Vision Norge byggt en gymnasieskola och vi har skickat över 200 skolbänkar dit och inredningen i gympasalen och delar av köksutrustningen kommer från oss.

Inredningen i gympasalen på gymnasieskolan i Moldavien kommer från Åstols skola

art5

För några år sedan frågade en av våra kunder på Loppisen om vi ville ha inredningen i gympasalen. Han hade nämligen köpt Åstols skola och skulle bygga om den. Vi kontaktade Romica som var ansvarig för bygget av den nya gymnasieskolan i Moldavien. Han berättade att de just hade haft ett företag där som gav dem en offert på inredning och de ville att han skulle skriva på. Vi är kristna och vill be först, svarade han. Den utgiften slapp de och nu är 27 ribbstolar m.m. på plats.